tisdag 23 mars 2010

Tänker dela med mig av tankar och känslor..

Inför min kommande operation som känns så otäck och definitiv just nu.. Även lite om dagen när jag åkte till Umeå för att få beskedet, beskedet som Piteå Lasarett först förnekade att jag hade, som sen Dr i Umeå fick förklara för mig. Tur jag är en stark människa som inte ger upp så lätt, som kämpar trots att dagar kan numera kännas förjävliga, långa, ensamma och otroligt nervösa...

Hela min resa började i okt 2009, jag hade enorm hjärtklappning en kväll, hela kommande natt samt huvudvärk och sus i öronen (mer än den tinnitus jag har på höger öra) starka bröstsmärtor och kände mig allmänt ur balans i hela kroppen..

Nästa dag (med fortfarande samma symptom) åkte jag o barnen till min mamma, som efter ha sett och hört mig berätta hur jag mådde bad mig ringa akuten, och sen skjutsa mig dit..
Där gjordes ett EKG som inte visade något fel, blodprover som var Ok, skallröntgen som inte heller visade något, men min fumlighet och domningar på hela vänster kroppshalva samt mitt skyhöga blodtryck fick läkarna att ana oråd.. Jag har i vanliga fall ett BT på ca 110/55 men nu hade jag 140/97!!

Åker hem för att höra av mig mer nästa dag och sen dess har mina dagar, veckor och månader efter det, bestått i en massa blodprover, smärtstillande för huvudvärken, ryggmärgsprov samt magnetröntgen (för att inte tala om alla känslor inne i mig, mina känslor, min smärta, min oro) för att sedan 14 januari 2010 åka till Umeå för beskedet att jag har cancer! Dr har sett att jag har en beningn hjärntumör växande på hjärnhinnan ca 3x5cm, en växande godartad tumör som måste opereras bort.. Tur jag hade mannen min med mig, som frågade och funderade, för jag, jag satt bara helt tyst och stirrade på min röntgenplåt, på den vita runda bollen som lyste där på skärmen..

Tumören sitter alltså på hjänhinnan (och visst det känns väl mer tryggt veta det än om den vuxit Inne i hjärnan eller riktigt dåligt till) och jag skrivs upp på väntelistan för operation, väntelistan med en vårdgaranti att operationen kommer ske inom 2-3 månader, och nu ska det alltså ske, den 6 April på Umeå Universitetssjukhus.

Just nu känns mina dagar i mars månad bara mer och mer oroliga inför det otäcka som ska ske, det känns otäckt för den delen att man inte gjort det förr, mina funderingar om hur ont kommer jag ha när jag vaknar, hur länge kommer jag ligga i sängen, eller kommer jag "hoppa" upp ganska snart, när plockas ev kateter bort?, jag känner som om jag överlämnar mig själv och min kropp i någon annans händer, dock skickliga och underbara människor som arbetar där dem arbetar just för att dem älskar det, annars skulle de nog inte lagt ner så otroligt många år på studier och forskning innan man är i mål?

8 kommentarer:

  1. Du fixar det här Malin , tänker på dig :)

    SvaraRadera
  2. Det kommer att gå bra!! *KRAM*

    SvaraRadera
  3. Det kommer att gå bara fint och du är snart frisk igen Kram Anki

    SvaraRadera
  4. Men lilla vän, detta fixar du.
    Tänker på dig. Kram mvh Jenny Karlsson

    SvaraRadera
  5. Jag och Benjamin tänker på er! Du är en sån fighter så det här klarar du Mallan! KRAMAR!

    SvaraRadera
  6. Jag tror att det är bra att skriva ner sina tankar. Mamma skrev ner sina i en dagbok och jag har läst flera som bloggar om sin sjukdom. Det kan vara ganska skönt också ur den synpunkten att du inte behöver svara på alla frågor du får, mår du skit och piss så skriv det. Det kan bli ganska tröttsamt att upprepa allt hela tiden, har du skrivit ner det onda så kan du fokusera på roligare saker sen. Det som är positivt är att du inte behöver genomgå det här ensam, du har ju så många runt omkring dig som BRYR sig! Å det är alltid bra att ha ett par extra öron med sig till doktorn, det är ibland ganska mycke information att ta in. Jag tänker på dig massor! Tusen kramar från oss!

    kram Madde

    SvaraRadera
  7. Jag har inte känt dig så länge, bara sedan du tog "lilla" aslan av oss men jag vet att du är en stark person som klarar det mesta så det här klarar du finfint. Du har ju så många runt om dig som stöttar dig å sedan har du en underbar familj dessutom + 2 snygga hundar. Sedan kommer du snabbt på benen igen för du måste ju hit å gulla med våra små ulltussar som beräknas komma till påsk :-D så inte kan du ju ligga å "slöa" länge :-P, skämt åsido. Aslan är välkommen hit om du/ni känner att det är för mycket ett tag framåt, men samtidigt så brukar man ju konstigt nog bli bättre fortare om man har sina älsklingar omkring sig. Sköt om dig så hörs vi snart på telefon å förhoppningsvis på utställningen långfredag.
    Lollo PS Nala skickar puss å kram till Aslan & alla vi 15 skickar styrke kramar till dig. DS

    SvaraRadera
  8. Hejsan! Det går jättebra ska du se. Du är stark! Vi tänker på dig & håller tummar & tår för dig. Kram på dig. / Lina

    SvaraRadera